Trening er en langsiktig helseinvestering!

Joda, trening er bra for kroppen. Men hvorfor? Hva er det som gjør treningen bra, og hva skjer i kroppen? Er det bare behovet for vektregulering som gjør at vi bør velge å trene?

Og trodde du det var biologisk bestemt at de fleste av oss blir hjelpetrengende i "godt voksen alder""? Her er videoen som får deg til å endre mening!"

Vi på Kvinnetrening er unektelig opptatt av at treningen er bra for oss, fordi vi vårt passive samfunn trenger å bruke kcal på en annen måte enn naturlig i hverdagslivet (vektregulering!). Vi ser også det positive i å bruke kroppen, for å forebygge belastningsskader pga misbruk av kroppen...elller i det hele tatt lite bruk av kroppen.


Vi er skapt for å være i bevegelse, men har innordnet oss i en tilværelse der fysisk aktivitet ikke lenger er nødvendig!

 

Å trene innebærer at kroppen selv produserer signalstoffer som heter endorfiner; som ligner morfin i dét at de virker smertelindrende - og positivt på humøret (vi skiller feks også ut endorfiner når vi koser oss med sjokoladen...). Men trening har også helt klare helsemessige effekter som man bør trakte etter i vårt samfunn, der livsstilssykdommer som hjerte-karsykdommer, kreft og diabetes regjerer!

Visste du følgende om trening? :

  • 30-60 min treingsøkt halverer din risiko for å få tykktarmskreft (-den kreftform som forekommer mest i Norge uavhengig av kjønn!)
  • Å være i dårlig fysisk form gir dobbelt så høy risiko for å dø av hjerte- og karsykdommer (hviilket i en årrekke har vært, og fortsatt er, dødsårsak nr 1 i  Norge)
  • Kombinasjon av godt kosthold og minst 30 min aktivitetet hver dag halverer risikoen for diabetes type 2 (-tidligere kalt aldersdiabetes, og rammer 6000-7000 nye Norske individer hvert år)

 

Mye av årsakene til disse helseeffektene er at trening;

  • Øker nivået av det gode kolesterolet og reduserer nivået av det dårlige kolesterolet og triglycerider
  • Øker hjertets arbeidskapasitet; økt slagvolum, redusert hvile- og arbeidspuls
  • Øker kroppens reaksjonsevne på insulin; mindre insulin må til for samme effekt (altså holde blodsukkeret normalt lavt)
  • Øker kroppens evne til å omsette fett
  • Øker kroppens omsetning av karbohydrater/sukker
  • Bedrer kroppens sammensetning; mer muskler, mindre fett

Kanskje viktigst av alt er gleden i å være i aktivitet; kjenne at kroppen kan brukes og VIL brukes. Og den gode følelsen etterpå; en deilig, beroligende fysisk utmattethet!
 

Se på dette bildet! Hvor gammel er denne damen?
Ikke bare blir du overrasket av svaret; hun viser også at
DET ER ALDRI FOR SENT Å BEGYNNE!

Klikk på bildet for å se og høre litt mer om Wanja Sjødin!

(Lyst til å se flere videoer fra hennes trening; sjekk denne youtube-linken!)

© 2018 Sunn og Frisk. All Rights Reserved.
Website designed and developed by Heim & Pedersen